Cazare La Noi       

Ghid Turistic Busteni

Asezarea s-a format in jurul anului 1800 pe drumul comercial care facea legatura intre Muntenia si Transilvania. Drumul domnisorilor trecea pe malul stang al Prahovei, de-a lungul Zamorei. Prin secolul al XVIII-lea, la poalele Zamorei se afla hanul Slonulde Piatra, ars de austrieci in februarie 1788. Aici trageau negustorii ca sa se ospateze, sa se odihneasca si sa adape caii.

Dupa construirea Manastirii Sinaia (1695), domnitorul Mihai Sutu infiinteaza in 1782 primul catun - Izvorul, format din 24 de familii de "scutelnici" ai sfantului lacas. Locuitorii acestui catun au inceput sa intemeieze in zona alte asezari: Busteni, Poiana Tapului, Azuga. Pe Valea Cerbului se afla un loc numit La Busteni, in care se depozitau bustenii; se pare ca teritoriul pe care este amplasat azi orasul era odinioara presarat cu gropi. Ghita Bogoslav (din Izvorul), Vasile Dragus si Nita Enache (de pe langa Fagaras) ridica pe Valea Cerbului primele case.

Treptat, aici se stabilesc pastori veniti din Bran, Rasnov si Sacele, familii din zona Fagarasului, bucuresteni care fug de frica turcilor, formand catunele Dragusesti, Trestia, Gura Padurii, Slonul de Piatra.

In 1882, fratii Karl si Samuel Schiel din Rasnov infiinteaza la Busteni o fabrica de mucava si carton, dotata in anii urmatori cu echipamente din ce in ce mai moderne (funicular cu o lungime de 16 km, turbine hidraulice, ferastraie, decovile etc). Aceasta fabrica a adus o contributie insemnata la dezvoltarea economica a localitatii; nu e lipsit de importanta sa precizam ca, in anul 1900, a obtinut medalia de aur la expozitia mondiala de la Paris. Zona (de la intrarea in oras dinspre Poiana Tapului pana la telecabina) pe care se afla complexul de locuinte construit pentru cei 1100 de muncitori care au fost adusi sa lucreze la fabrica din Busteni a fost declarata rezervatie de arhitectura industriala si oraseneasca (strada Telecabinei nr. 49-51).

Intre 1903-1907, Ioan Slavici construieste primul hotel din localitate; in 1911, Cantacuzino Nababul ridica Castelul Zamora, iar Ion Kalinderu amenajeaza centrul civic al orasului (pe Bd. Libertatii, in zona cuprinsa intre statuia Ultima Grenada si strada Bariera CFR) si construieste Hotelul Busteni (in prezent, sediul primariei). In perioada interbelica, multi oameni de vaza ai Romaniei descopera Busteniul si incep sa-si petreaca vacantele aici, in casele de odihna proprii: Tudor Vianu, Gheorghe Titeica, Dimitrie Leonida, Virgil Madgearu, Lucretiu Patrascanu, Nestor Urechia, Gheorghe Lupu.

Declarat oras in 1946, Busteniul a cunoscut o dezvoltare turistica de exceptie dupa Primul Razboi Mondial. La 11 august 1978, statiunea a fost legata de platoul Muntilor Bucegi printr-un funicular. Telecabina Busteni-Babele, cu o lungime de 4350 m, este cea mai lunga din tara si a treia din Europa. Cabana Babele este legata de Hotelul Pestera de langa Pestera Ialomitei printr-o linie de telescaun, cu o lungime de 2611 m.

In zona exista numeroase izvoare de ape minerale clorurate, sodice, carbogazoase, hipotonice, cu iod, calciu, magneziu, captate de la sfarsitul secolului al XlX-lea si folosite in tratamentele balneare. In lunile de iarna, statiunea ofera posibilitatea practicarii schiului.

Atractii Busteni:

Crucea Eroilor
Biserica Domneasca
Castelul Cantacuzino
Casa Memoriala Cezar Petrescu
Manastirea Caraiman
Alte Atractii
Muntii Bucegi
Babele
Pestera Ialomitei
Partia Kalinderu
Trasee Turistice

Busteni >>
Ghid Turistic Busteni >>

 





Index Destinatii
(760 Localitati din Romania)